Lucia BENDOVÁ
bendova.zsdemlm@gmail.com
Mgr. Margita DRBJAKOVÁ
drbjakova.zsdemlm@gmail.com
Bc. Erika ĎURNÁ
durna.zsdemlm@gmail.com
Mgr. Eva KMOŠENOVÁ
kmosenova.zsdemlm@gmail.com
Mgr. Dominik KOPČEK
kopcek.zsdemlm@gmail.com
Mgr. Michaela POPROČOVÁ
(Elokované pracovisko DEMÄNOVÁ)
poprocova.zsdemlm@gmail.com
Bc. Tereza ROHÁČOVÁ
rohacova.zsdemlm@gmail.com
Mgr. Mária TREPÁČOVÁ
trepacova.zsdemlm@gmail.com
Kto je
asistent učiteľa?
Asistent učiteľa sa podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra
odbornej výchovy podieľa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu
materskej školy, základnej školy, školy pre deti s nadaním alebo žiakov s
nadaním, špeciálnej školy alebo výchovného programu pre deti a žiakov vo
veku plnenia povinnej školskej dochádzky najmä utváraním rovnosti
príležitostí vo výchove a vzdelávaní, na prekonávaní architektonických,
informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Asistent učiteľa pracuje v tých triedach školy, ktoré navštevuje žiak so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pri výchove a vzdelávaní
ktorého vzhľadom na jeho stupeň a mieru postihnutia bez prítomnosti
asistenta učiteľa nie je možné garantovať bezpečnosť a ochranu zdravia.
Práca
asistenta učiteľa so žiakmi
Asistent učiteľa pomáha a zabezpečuje žiakovi prekonávať bariéry, je
nápomocný pri presune žiaka do učebne, samoobslužných prácach, na vyučovacom
procese sa žiakovi individuálne venuje: vysvetľuje mu preberané učivo,
pomáha mu pri vypracovaní úloh a rovnako ho usmerňuje pri písaní testov
a písomných prác. V písaní sa asistent učiteľa zameriava na prekonávanie
ťažkostí s grafomotorikou, vykonáva uvoľňovacie cviky, ktoré sú zamerané na
jemnú motoriku.
Asistent učiteľa sa snaží žiakovi vytvoriť pokojnú pracovnú atmosféru,
uplatňuje vo vyučovaní multisenzoriálny prístup, pretože žiak postupuje
s úpravou učebných osnov a plánov v určených predmetoch. Asistent učiteľa
pomáha žiakovi na vyučovaní využívať kompenzačné pomôcky, ako napr.:
gramatické prehľady na tabuľkách, gramatické cvičenia na PC. Žiak využíva
počítač pri individuálnej výučbe, CD- výukové programy zamerané pre žiakov
so ŠVVP, náučné filmy, tabuľky násobenia, matematické a fyzikálne tabuľky,
čítacie tabuľky, encyklopédie a taktiež využíva pri práci interaktívnu
tabuľu. Asistent učiteľa vytvára doplňovacie diktáty, písomné práce, testy,
päťminútovky na PC, pomáha žiakovi s využívaním špeciálnych nástavcov na
perá, trojhranným programom.
Vo
svojej práci sa asistent učiteľa snaží uplatňovať najmä prosociálny výchovný
štýl, pre ktorý sú charakteristické nasledovné výchovné zásady:
-
vytvoriť z triedy výchovné spoločenstvo,
-
prijať dieťa také, aké je a prejaviť voči nemu priateľské city,
-
pripisovať deťom pozitívne vlastnosti, najmä prosociálnosť,
-
formulovať jasné a splniteľné pravidlá hry,
-
na negatívne javy zareagovať pokojným poukázaním na ich dôsledky
-
indukcia- využiť povzbudzovanie ako osvedčený výchovný prostriedok
-odmeny a tresty používať opatrne- zapojiť do výchovného procesu aj
rodičov.
Asistent učiteľa by mal pomocou adekvátnych výchovných metód motivovať a
vychovávať žiakov „zvnútra“, dávať im najavo, že sú jedinečnými osobnosťami,
ktoré však nesú zodpovednosť za každé svoje rozhodnutie, skutok či
správanie.
Pracovná
náplň asistenta učiteľa
Hlavnými činnosťami sú:
1.
Vo výchovno-vzdelávacom
procese
·
bezprostredná spolupráca s učiteľom v triede a s pedagogickými
zamestnancami školy,
·
uľahčovanie adaptácie žiaka so ŠVVP na prostredie školy a pomáhanie
pri prekonávaní bariér, ktoré plynú zo sociálneho znevýhodnenia žiaka,
·
spoluorganizovanie činnosti žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesu
v súlade s pokynmi učiteľa,
·
vykonávanie pedagogického dozoru počas neprítomnosti učiteľa a
prestojov vo výchovno-vzdelávacom procese zameraného na žiakov so ŠVVP,
·
súčinnosť a pomoc pri príprave učebných pomôcok.
2.
Vo voľnočasových
aktivitách organizovaných školou:
·
priame vedenie alebo napomáhanie pri činnostiach voľnočasových aktivít
(speváckych, hudobných, tanečných, výtvarných, dramatických a
iných),
·
exkurzie, výlety,
·
spoločenské aktivity,
·
športové podujatia a pod.
3. V spolupráci s rodinou:
·
komunikácia s rodičmi (zákonnými zástupcami) žiaka o procese výchovy a
vzdelávania,
·
oboznamovanie sa so zdravotným stavom žiaka s jeho rodinným prostredím.
4.
V spolupráci s odbornými
zamestnancami poradenských zariadení (CPPPaP, CŠPP):
·
metodické usmernenie pri práci so žiakmi so ŠVVP, výber vhodných metód,
foriem, prístupu a pozitívneho pôsobenia na žiakov pri získavaní
kompetencií.
5.
V oblasti vzdelávacích
aktivít:
·
účasť na vzdelávacích podujatiach určených pre asistentov učiteľa
organizovaných školami alebo inými inštitúciami akreditovanými na túto
činnosť.