KONZULTÁCIE ŠKOLSKÉHO ŠPECIÁLNEHO PEDAGÓGA
„Každý žiak má právo na také zabezpečenie
výchovno-vzdelávacieho procesu, ktoré zodpovedá jeho individuálnym
osobnostným predpokladom
a potrebám.“
Konzultačné hodiny sú každý deň priebežne (potrebné dohodnúť sa vopred
e-mailom alebo telefonicky).
ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG:
Mgr. Viera PAULÍNY, PhDr.
Email:
pauliny.zsdemlm@gmail.com
Miesto: Pavilón A – školská knižnica
(na 1. poschodí oproti 6.B triede)
ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG:
Mgr. Lenka LUKAČKOVÁ
Email:
lukackova.zsdemlm@gmail.com
Miesto: Pavilón C – zborovňa ŠKD
(cez 1.A triedu)
Kto je špeciálny pedagóg?
Špeciálny pedagóg je pedagogický zamestnanec, ktorý zabezpečuje individuálny
prístup k žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Práca sa
nezaobíde bez spolupráce s rodičmi, pre ktorých máme vyhradené konzultačné
hodiny.
Náplň špeciálneho pedagóga a ako pracuje:
Hlavnou náplňou práce školského špeciálneho pedagóga je:
· priama
práca so žiakmi, ktorým boli diagnostikované špecifické vývinové poruchy
učenia a poskytnutie individuálnych či skupinových špeciálno-pedagogických,
terapeutických a rehabilitačných služieb na pôde školy,
· odporučenie
rodičom diagnostikovať a rediagnostikovať žiakov (podľa potreby a daných
predpisov),
·
riešenie problémov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
· v
prípade potreby zabezpečenie pomôcky deťom so špeciálnymi výchovno-
vzdelávacími potrebami (tabuľky, piktogrami, semafór na základe odporúčania
CPPPaP, SCŠPP a CŠPP),
· náčuvy
na vyučovaní s cieľom bližšie spoznať triedu, jednotlivých žiakov, pozorovať
ich prácu na vyučovacej hodine,
· budovanie
špeciálnopedagogickej knižnice a príprava a zhromažďovanie materiálov pre
prácu s deťmi (pracovné listy, cvičenia a pod.),
· prednášková
činnosť (v prípade potreby oboznámiť vyučujúcich s aktuálnym problémom,
diagnózou a prehĺbiť ich vedomosti v danej problematike),
· účasť
na zápise nových prvákov,
· konzultácia
a spolupráca s rodičmi,
· spolupráca
s učiteľmi, usmerňovanie ich práce so začlenenými žiakmi;
· zakladanie,
vedenie, triedenie a aktualizácia dokumentácie k jednotlivým žiakom so
špeciálnymi výchovno–vzdelávacími potrebami.
Ako
pracuje školský špeciálny pedagóg?
Školský špeciálny pedagóg pracuje so žiakmi:
· individuálne
–
v učebni školského špeciálneho pedagóga.
Individuálna špeciálnopedagogická reedukácia je zameraná na zmiernenie
negatívneho vplyvu poruchy alebo postihnutia na vzdelávacie výsledky.
Reedukačné hodiny u každého žiaka sú prispôsobené výsledkom psychologickej a
špeciálnopedagogickej diagnostiky, to znamená, že sú zamerané na tie
oblasti, v ktorých majú títo žiaci deficity: technika čítania, porozumenie
čítaného textu, postrehovanie, rozvoj sluchového a zrakového vnímania,
pravo-ľavej a priestorovej orientácie, rozvoj slovnej zásoby a jazykového
citu, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky, rozvoj predčíselných a
číselných predstáv, základných matematických operácií a pod.,
·
individuálne priamo
na vyučovacej hodine,
· skupinovo
– poskytuje žiakom terapeutické a rehabilitačné služby (arteterapia,
muzikoterapia a iné).
Kto sú žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami?
· žiaci
so zdravotným postihnutím, napr. s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo
telesným postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou alebo autizmom;
·
žiaci chorí alebo zdravotne oslabení;
·
žiaci so špecifickými vývinovými poruchami učenia;
·
žiaci s poruchou aktivity a pozornosti;
·
žiaci s poruchami správania;
·
žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia;
·
žiaci s nadaním.
Čo znamená integrácia – začlenenie.
Integrácia znamená včlenenie, zaradenie znevýhodneného (hendikepovaného)
žiaka do bežnej základnej školy. Môže sa uskutočniť až po
špeciálnopedagogickom a psychologickom vyšetrení v daných poradenských
zariadeniach, kde na základe výsledkov odborníci navrhnú začlenenie.
Rozhodnutie o prijatí žiaka ako začleneného do základnej školy vydáva
riaditeľ školy na základe písomnej žiadosti zákonných zástupcov a písomného
vyjadrenia poradenského zariadenia. Následne sa s diagnózou a prognózou
žiaka oboznámia všetci kompetentní vyučujúci.
Úlohou triednych učiteľov a špeciálneho pedagóga je vypracovať pre deti
individuálny výchovno-vzdelávací program a individuálny vzdelávací plán.
Hodnotenie integrovaných žiakov je v súlade s metodickými pokynmi, ktoré
vydalo Ministerstvo školstva SR.
Najčastejšie špecifické vývinové poruchy učenia:
Pojem vývinové poruchy učenia v sebe zahŕňa dyslexiu, dysgrafiu,
dysortografiu, dyskalkúliu, dyspraxiu a iné, menej časté poruchy učenia
(dyspinxia a dysmúzia).
Ktoré sú najčastejšie špecifické vývinové poruchy učenia?
·
Dyslexia
– špecifická porucha čítania: pri čítaní si dieťa zamieňa tvarovo,
zvukovopodobné hlásky, prehadzuje, pridáva, vynecháva hlásky, nerozumie
prečítanému textu.
·
Dysortografia
– špecifická porucha pravopisu: pri písaní dieťa vynecháva, pridáva,
prehadzuje písmená, zamieňa tvarovo a zvukovo podobné písmená, nerozlišuje
tvrdé a mäkké slabiky, nerozlišuje krátke a dlhé samohlásky, nedodržiava
hranice medzi slovami.
·
Dysgrafia
– špecifická porucha písania: grafický písomný prejav dieťaťa je ťažko
čitateľný až nečitateľný, písmo je ťažkopádne, neusporiadané, neúhľadné, nie
je dodržané písanie na riadku, má nepravidelnú hustotu, dieťa si nedokáže
zapamätať a napísať správne tvary písmen.
·
Dyskalkúlia
– špecifická porucha matematických schopností: prejavuje sa problémami pri
orientácii na číselnej osi, zámenou číslic, neschopnosťou robiť matematické
operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie), poruchami v priestorovej
a pravo-ľavej orientácii.
·
Dyspraxia
– špecifická porucha zvládnutia zložitejších manuálnych výkonov: dieťa si
nedokáže osvojovať postupy bežných činností, je pomalé, nemotorné,
ťažkopádne, má ťažkosti s hrubou aj jemnou motorikou.
Ktoré sú vývinové poruchy správania?
·
ADHD
– porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou.
·
ADD
–
porucha pozornosti.
Reedukačné programy a metodiky:
Metodiky
RAABE, KULIFERDO, INFRA SLOVAKIA, TOBIÁŠ, HOFFMANOVÁ, ČÍTANIE S POROZUMENÍM
a rozličné
pracovné
listy na rozvíjanie zrakového vnímania, sluchového
vnímania a pozornosti, rôzne reedukačné počítačové programy.
Pomôcky a
hry na precvičovanie- gramatického učiva, matematických
predstáv, pamäti a priestorovej orientácie , postrehu, pozornosti, zlepšenie
psychomotorického tempa , na rozvíjanie rečových a sociálnych zručností, na
rozvíjanie motorických zručností.
Zoznam zariadení, s ktorými
škola spolupracuje:
·
Súkromné
centrum špeciálno-pedagogického poradenstva
Garbiarska 3948
031 01 Liptovský Mikuláš
Kontakt: 0903
782 157 e-mail:
slniecko.scspp@gmail.com
·
Centrum
špeciálnopedagogického poradenstva
Štúrova 1989/41
031 42 Liptovský Mikuláš
Kontakt: 0949 651 608
e-mail:
csppjamnik@gmail.com
· Centrum
pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie
Okoličianska 333
031 04 Liptovský Mikuláš
Kontakt:
044/5525021 e-mail:
ppplm@stonline.sk
·
Centrum
špeciálno-pedagogického poradenstva
Čs. brigády 2
031 01 Liptovský Mikuláš
Kontakt: 0911
420 113 e-mail:
diclm@stonline.sk
·
Súkromné
centrum špeciálno-pedagogického poradenstva
Bystrická cesta 14
034 01 Ružomberok
Kontakt: 0903 740 610
e-mail:
sukromne.centrum.spp@gmail.com