Sociálny pedagóg je prvá pomoc na blízku dieťaťa v škole, keď sa
objaví problém, jeho diagnostik a v rámci svojich kompetencií aj
terapeut a vychovávateľ, tiež mediátor medzi jeho rodičmi a
odborníkmi (psychológ, psychiater, pediater…), ale tak isto je jeho
úlohou dlhodobým pôsobením predchádzať vznikom takýchto problémov
(protidrogová prevencia, voľnočasové aktivity, komunitné sedenia v
rámci voľnejších hodín). Rieši mnohé problémy od výchovných
ťažkostí, nevhodné správanie v triede, emocionálne a sociálne
problémy detí až po delikvenciu.
Sociálny pedagóg pracuje s dieťaťom
individuálne aj skupinovo
Skupinová práca
zvyčajne prebieha v triedach, využíva techniky
sociálno-psychologických výcvikov a je zameraná na jednej strane na
nápravu vzťahov medzi deťmi, reguláciu konfliktov a na druhej na
všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa, na nonkognitívne
(mimopoznávacie) schopnosti detí, čiže rozvíja kreativitu,
kultivovanosť, socializáciu detí, ich emočnú inteligenciu,
sebaponímanie a sebareflexiu či hodnotovú orientáciu.
Individuálne pracuje s deťmi zo sociálne a emocionálne
znevýhodneného prostredia, deťmi vyžadujúcimi si
špeciálno-pedagogickú, psychologickú, psychiatrickú pomoc, alebo
mimoriadnu zdravotnú starostlivosť. Táto práca prebieha v kabinete
sociálneho pedagóga, jeho súčasťou je psychodiagnostika, rozhovory s
dieťaťom, nácviky a osvojovanie si nových spôsobov správania,
sebareflexiu atď. Za spolupráce s rodičom vytvára anamnézu a ponúka
ďalšie odporúčania pre rodičov formou poradenstva (ako ďalej
pracovať s dieťaťom) alebo vyhľadania odbornej pomoci.
S dieťaťom pracuje na podnet triedneho učiteľa,
učiteľa, vychovávateľa, žiakov, zákonných zástupcov alebo si jeho
správanie a možné problémy všíma na skupinových sedeniach v triede.
Sociálny pedagóg plní úlohy v oblasti prevencie a
riešenia sociálno-patologických javov u detí, svojimi aktivitami
pôsobí na pedagógov, žiakov a ich zákonných zástupcov za účelom
vytvorenia pozitívnej sociálnej klímy v škole.
Konzultuje a intenzívne komunikuje s pedagógmi, žiakmi
a ich zákonnými zástupcami pri riešení sociálno-výchovných
problémov, najmä záškoláctva, agresie, šikanovania, delikvencie a
syndrómu CAN.
Sprostredkúva prepojenie školy s poradenskými
zariadeniami a inými odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa
starostlivosťou o deti a rodinu, psychológmi, psychiatrami…
Pracuje pravidelne s triedami na vytvorení lepšej
atmosféry a klímy v triede, čím predchádza konfliktom, agresii a
šikane v skupine.Vedie evidenciu riešených prípadov.
Najčastejšie otázky detí a mladých ľudí, ktoré je možné so
sociálnym pedagógom konzultovať a riešiť:
• Bojím sa chodiť do školy!
• Učiteľ si na mňa zasadol.
• Prečo ma spolužiaci neznášajú? Som fakt iný?
• Bojím sa/hanbím sa pred niekým hovoriť.
• Zažil som na vlastnej koži šikanovanie.
• Viem o nepekných veciach, ktoré sa dejú v našej triede, ale bojím
sa to niekomu povedať.
• Som „do niekoho“ a neviem, čo mám robiť.
• Neznášam svojho spolužiaka.
• Zdá sa mi, že mi rodičia nerozumejú.
• Mám pocit, že sa doma deje niečo zlé, ale neviem, čo.
• Nechcem, aby sa naši rozviedli.
• Štve ma sestra alebo brat.
• Som stále nútený do niečoho, čo neznášam.
• Mám najprísnejších rodičov na svete.
• Všetci ma doma považujú za malé decko.
• Naši nie sú doma nikdy, keď ich potrebujem.
• Trápi ma, že nemáme na nič peniaze.
• Všetci ma doma prehliadajú.
• Nemôžem sa stretávať s otcom.
• Nechodíme k starým rodičom.
• Prečo to u nás nefunguje tak, ako v ostatných rodinách?
Najčastejšie otázky rodičov, ktoré je možné so sociálnym
pedagógom konzultovať a riešiť:
• Prečo akurát ja mám také dieťa?
• Akú robím chybu, keď je moje dieťa také?
• Prečo si s mojím dieťaťom nerozumiem?
• Ako sa mám správať k dieťaťu po rozvode, keď …?
• Všetci sú proti môjmu dieťaťu. Čo s tým?
• Prečo sa moje deti neznášajú?
• Nezvládam výchovu, moje dieťa si robí, čo chce. Čo s tým?
• Moje dieťa sa celkom zmenilo. Čo sa stalo?
• Moje dieťa sa prejavuje v nejakej oblasti výnimočne (pozitívne
alebo negatívne).
Činnosť sociálneho pedagóga na škole
Sociálny pedagóg je
prvou pomocou pre dieťa v škole, keď sa objaví problém, rieši
problémy výchovných ťažkostí, nevhodné správanie v triede,
emocionálne a sociálne problémy detí až delikvenciu.
Sociálny pedagóg plní úlohy v oblasti prevencie a riešenia
sociálno-patologických javov u detí, svojimi aktivitami pôsobí na
pedagógov, žiakov a ich zákonných zástupcov za účelom vytvorenia
pozitívnej sociálnej klímy v škole.
Pracuje s dieťaťom:
• Individuálne pracuje s deťmi, ako aj s deťmi zo
sociálne a emocionálne znevýhodneného prostredia, deťmi vyžadujúcimi
si špeciálno-pedagogickú, psychologickú, psychiatrickú pomoc alebo
mimoriadnu zdravotnú starostlivosť. Za spolupráce s rodičom vytvára
anamnézu a ponúka ďalšie odporúčania pre rodičov formou poradenstva
alebo vyhľadávania odbornej pomoci.
• Skupinová práca zvyčajne prebieha v triedach, využíva
techniky sociálno-psychologických výcvikov a je zameraná na jednej
strane na nápravu vzťahov medzi deťmi, reguláciu konfliktov a na
druhej na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa, na nonkognitívne
(mimopoznávacie) schopnosti detí, čiže rozvíja kreativitu,
kultivovanosť, socializáciu detí, ich emočnú inteligenciu,
sebaponímanie a sebareflexiu či hodnotovú orientáciu.
S dieťaťom pracuje na podnet triedneho učiteľa,
učiteľa, zákonných zástupcov alebo si jeho správanie a možné
problémy všíma na skupinových sedeniach v triede.
Konzultuje a intenzívne spolupracuje s vedením školy, s
pedagógmi, žiakmi a ich zákonnými zástupcami pri riešení
sociálno-výchovných problémov (ako sú záškoláctvo, agresivita,
šikanovanie, delikvencia a syndrómu CAN a iné...).
Sprostredkúva prepojenie školy s poradenskými zariadeniami a inými
odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa starostlivosťou o deti a
rodinu.
Pracuje pravidelne s triedami na vytvorení lepšej atmosféry a klímy
v triede, čím predchádza konfliktom, agresii a šikanovaniu v
skupine. Vedie záznamy riešených prípadov.
Úlohy školského sociálneho pedagóga
Úlohy školského sociálneho pedagóga spočívajú hlavne v preventívnych
aktivitách v intervencii, evidencii a komunikácii. Úlohou školského
sociálneho pedagóga bude včas odhaliť a podľa závažnosti v čo
najkratšej dobe intervenovať pri zistení vzniku konkrétneho
problému. V rámci prevencie preto pôjde o vyhľadávaciu činnosť
zameranú na včasné odhalenie náznakov sociálno-patologického
správania, v sekundárnej prevencii na podchytenie skupiny, alebo
jednotlivca nachádzajúceho sa v rizikovom prostredí, alebo situácií
a v terciárnej prevencii o zabránenie prehlbovania alebo opakovania
sociálno-patologického správania. Pri intervencii bude ústrednou
úlohou včas a efektívne zasiahnuť v spolupráci s pedagógom, zákonným
zástupcom, prípadne inštitúciou, ktorá môže byť v prípade nápomocná.
Ďalšou úlohou školského sociálneho pedagóga bude
evidencia riešených prípadov a vytvorenie programu práce s dieťaťom,
ktoré bude potrebovať pomoc školského sociálneho pedagóga. Úlohou
školského sociálneho pedagóga bude tiež kontakt s odbornými
inštitúciami, odborníkmi, pedagógmi, výchovným poradcom i zákonnými
zástupcami.
Aktivity
školského sociálneho pedagóga
V rámci preventívnej
činnosti sociálny pracovník vypracuje plán preventívnych aktivít na
jeden školský rok. Realizuje ich v triedach počas spoločných hodín,
hodín náboženstva, etiky, výtvarnej výchovy…. Tieto aktivity
organizuje aj v rámci mimoškolskej činnosti v spolupráci s inými
špecializovanejšími odborníkmi ak si to vyžaduje téma. Pri
bezkontaktnej prevencii vydáva informačný materiál slúžiaci pre
rodičov a učiteľov a stará sa o nástenky, kde podáva relevantné
informácie pre žiakov. V rámci vyhľadávacej činnosti sa zameriava
hlavne na preskúmanie podnetov, na monitoring žiakov so zníženými
známkami zo správania, žiakov s pokarhaním, žiakov podozrivých zo
záškoláctva, žiakov s výrazne neuspokojivými výsledkami, navrátených
z ústavnej výchovy, žiakov s problémami v správaní, sociálne
zanedbaných žiakov.
V otázkach vyhľadávania organizuje a vyhodnocuje
školský sociálny pedagóg prieskumné metódy na zistenie napríklad
šikanovania, rasizmu, ponižovania, týrania.
V intervencii sú aktivity nasmerované hlavne na zásah
proti šikanovaniu, agresii, záškoláctvu, požívaniu omamných a
psychotropných látok, sexuálnemu nátlaku.
Súčasťou aktivít školského sociálneho pedagóga je aj
prezentačná činnosť v médiách zameraná na otvorenie spoločenskej
diskusie o problémoch detí v školách a o posilňovanie spoločenskej
sociálne kontroly.
Úlohy sociálneho pedagóga:
• diagnostika sociálneho prostredia tried,
• spoločné hodiny s pedagógom – triednické hodiny, hodiny etiky,
náboženstva, občianskej výchovy,
• podpora žiakov vyžadujúcich si osobitnú pozornosť,
• zavedenie schránky dôvery s následnou možnosťou reakcie,
• tvorba tematických násteniek podporujúcich informovanosť o
problematikách,
• tvorba letákov pre rodičov a pedagógov,
• mediačné a diskusné činnosti,
• plán preventívnych aktivít,
• organizácia preventívnych aktivít,
• účasť na pedagogických poradách, informovanie pedagógov,
• analýza záškoláctva a dodržiavania povinnej školskej dochádzky,
• organizácia náhodných kontrol odľahlých častí školy (šatne, WC,
telocvične),
• koordinácia protidrogových aktivít,
• prieskumné, vyhľadávacie a mapovacie činnosti,
• tvorba siete kontaktov s poradenskými zariadeniami,
• prezentačná činnosť,
• školské i mimoškolské aktivity,
• podpora záujmovej činnosti detí,
• evidencia prípadov,
• účasť na metodických školeniach,
• konzultácie s rodičmi, žiakmi, pedagógmi.
Sociálna činnosť a sociálne poradenstvo
• vedenie dokumentácie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
• vedenie dokumentácie žiakov na podporu výchovy k stravovacím
návykom dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením (dotácia na
stravovanie v školskej jedálni),
• podpora výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa ohrozeného
sociálnym vylúčením (dotácia na školské pomôcky, objednávanie
školských pomôcok),
• dokumentácia rodinného prostredia,
• konzultácie pre rodičov a pohovory s rodičmi žiakov zo sociálne
znevýhodneného prostredia (SZP),
• konzultácie pre žiakov a pohovory so žiakmi zo SZP,
• pomoc pri riešení problémových situácií rodinného prostredia,
odporúčanie na iné odborné inštitúcie, pomoc pri vypisovaní tlačív,
žiadostí a inej dokumentácie (súd, ÚPSVaR, …),
• riešenie a diagnostikovanie delikventného správania, šikany,
priestupkovej a trestnej činnosti, drogovej a inej závislosti,
• spolupráca s výchovno-vzdelávacími, odbornými inštitúciami (MsP,
CPPPaP, školský úrad pri MsÚ, ÚPSVaR),
• spolupráca s pedagogickými a odbornými zamestnancami školy,
• účasť na odborných školeniach a seminároch.
Preventívna činnosť
• prednáškové a voľnočasové aktivity, besedy.